Wielkie wyjście wiąże się zazwyczaj z wielkimi przygotowaniami, a im więcej uwagi poświęcimy szczegółom, tym większe prawdopodobieństwo, że nic nie zakłóci naszej zabawy. Nie możemy więc zapomnieć o podstawie naszego ciała, czyli stopach. Na imprezie to właśnie stopy odegrają kluczową rolę, bo od ich kondycji będzie zależało to, czy spędzimy noc na parkiecie, czy też przypadnie nam wyłącznie rola zazdrosnego obserwatora.

Przygotowanie stóp na wieczorne wyjście to nie tylko piękny pedicure i najmodniejsze buty. Zabiegi upiększające na nic się nie zdadzą, jeśli stopy nie podołają fizycznie wyzwaniu, jakim jest spędzenie całej nocy na nogach, zwłaszcza jeśli na imprezę planujemy założyć buty na obcasach. Dopóki rola butów na obcasie ograniczać się będzie do funkcji czysto reprezentacyjnej, nie będzie większego dramatu i nawet kobiety niebędące w szczególnie bliskich relacjach ze szpilkami dotrwają do końca wieczoru bez większego uszczerbku. Jeśli jednak wieczorne plany obejmować będą większą aktywność niż siedzenie przy stoliku, stopom przyda się dobra rozgrzewka i staranne przygotowanie.

Podstawowym grzechem jest wybranie się na imprezę w nowiutkich butach. Na spontaniczne wyjścia najlepszym rozwiązaniem będą sprawdzone, noszone wcześniej pantofelki, które w trakcie zabawy niczym nieprzyjemnym nas nie zaskoczą. Jeśli zaś na przygotowania mamy co najmniej kilka dni, możemy zdecydować się na nowy nabytek w sklepie obuwniczym. Buty kupujemy zawsze w drugiej połowie dnia. Dlaczego? Po kilku godzinach aktywności nasze stopy robią się trochę większe.

Nie jest to oczywiście jakaś drastyczna zmiana rozmiaru, ale zmęczona stopa może być nawet o kilka milimetrów dłuższa i nieco spuchnięta w obwodzie podbicia. Wnętrze butów powinno zapewniać stopom odrobinę luzu, dzięki czemu uda się znacząco zniwelować uczucie dyskomfortu, które pojawia się wtedy, gdy buty są dobrane idealnie „na styk”. Najbardziej problematyczne strefy to palce, górna część podbicia i pięty – w tych miejscach warto sprawdzić wykończenie obuwia, a więc to, czy krawędzie nie są zbyt ostre, źle wyprofilowane albo z uwierającymi przeszyciami. Buty, w których zamierzamy tańczyć, wybieramy szczególnie starannie. Ich podeszwa powinna być antypoślizgowa, odpowiednio giętka i niezbyt gruba.

Najlepsze są materiały naturalne i przewiewne, zarówno zewnątrz, jak i wewnątrz buta. Na parkiecie nie sprawdzą się też buty na bardzo wysokich i cieniutkich obcasach, chyba że zakładająca je kobieta porusza się w takich szpilkach codziennie. Najwygodniejsze na imprezie będą zabudowane pantofle, które zabezpieczają palce przez przypadkowym nadepnięciem ze strony innych tancerzy. Dodatkowo, dobrze dobrane pełne szpilki mniej ściskają stopy niż sandałki z cienkich paseczków, które po pewnym czasie mogą się wpijać w skórę. Z drugiej strony jednak, jeśli wybieramy się na tańce w upalny wieczór i nie mamy pewności, czy w lokalu będzie sprawnie działała klimatyzacja, lepiej będzie sięgnąć po niezabudowane sandałki.

Ale nawet przy butach idealnych warto pomyśleć o dodatkowej asekuracji na wszelki wypadek. Zwłaszcza zimą, gdy normalnie chodzimy na co dzień w luźniejszych, wysoko zabudowanych butach, nagłe przestawienie się na lekkie, wąskie pantofle może się naszym stopom nie spodobać. Warto wtedy prewencyjnie nanieść preparat zapobiegający otarciom dostępny w formie wysuwanego bloczku, jak szminka lub klej. Można też nakleić małe specjalne plasterki w miejscach najbardziej narażonych na otarcia i uciski odciski, a więc głównie na piętach oraz przy małych palcach.

W specjalistycznych placówkach można kupić zarówno sztyfty, jak i niewidoczne plasterki. Największą zmorą długiego przebywania na wysokim obcasie są bóle w śródstopiu. Również na to jest metoda. Miękkie poduszeczki, czy to ze specjalnej gąbki, czy też specjalnego miękkiego żelu spowodują, że stopy nie będą bolały nawet podczas intensywnych szaleństw na parkiecie. W trakcie imprezy przyda się też od czasu do czasu ściągnąć szpilki i dać odpocząć stopom. Dostępne są również specjalne preparaty chłodząco-kojące do stóp, które bez trudu zmieszczą się w damskiej torebce, a w razie konieczności będzie można z nich skorzystać podczas imprezy, gdy nogi staną się zbyt ociężałe i obrzęknięte.

Przed wielkim wyjściem staramy się oszczędzać swoje stopy. W tym dniu rozsądniej będzie zrezygnować z obcasów na rzecz płaskich butów, tak aby stopy były w dobrej formie przed pojawieniem się na parkiecie. Lepiej też nie zakładać zbyt mocno obciskających rajstop czy skarpetek, które utrudniają krążenie w nogach. Dobrym sposobem na przygotowanie stóp do wielogodzinnej zabawy będzie relaksująca kąpiel albo hydromasaż. Do wody dodajemy sól kąpielową, najlepiej z wyciągiem z kasztanowca, który łagodzi obrzęki. Z kolei sól z wyciągiem z szałwii zmniejsza nadmierną potliwość stóp. Zabiegi upiększające zaczynamy od peelingu stóp i nałożenia dobrego kremu nawilżającego.

Gdy kondycja skóry naszych stóp pozostawia wiele do życzenia nie możemy zapomnieć o dodatkowych zabiegach kosmetycznych usuwających zrogowaciały i popękany naskórek. Paznokcie stóp starannie polerujemy i malujemy lakierem. Podczas pedicure można w łatwy sposób połączyć przyjemne z pożytecznym – gdy lakier na paznokciach będzie wysychał, stopy układamy wysoko, aby poprawić ich krążenie i rozluźnić mięśnie. Nie zaszkodzi też rozgrzać stopy tuż przed wyjściem. Wystarczy kilka prostych ćwiczeń rozciągających, na przykład zataczanie stopą kółek w powietrzu albo intensywniejszy masaż podeszwy stopy.

Jeśli nie jesteśmy zawodowymi tancerkami, godziny spędzone na parkiecie możemy odczuwać w stopach jeszcze długo po powrocie do domu. W takiej sytuacji znowu nieoceniona będzie odprężająca kąpiel z dodatkiem soli i kojące okłady żelowe. Naciągnięte mięśnie najlepiej rozmasować jeszcze przed położeniem się do łóżka, nawet jeśli w tym momencie stopy nas jeszcze nie bolą. I co najważniejsze – następnego dnia po zabawie szykowne czółenka lepiej zostawić na półce, a na stopy założyć wygodne sportowe buty.

Ta strona została znaleziona dzięki:

  • opuchnięte stopy po obcasach
  • silny bol stopy po nsdepnieciu obcasem
  • taniec stup