Ponad 30 tysięcy. Tyle średnio kroków postawi każdy z uczestników tegorocznego maratonu Warszawskiego. Jak dużym obciążeniom poddawane są stopy biegacza podczas takiego biegu i jak wiele muszą znieść w trakcie samych przygotowań wiedzą najlepiej ci, którzy sami tego doświadczają.


epa02386419 Runners start the Chicago Marathon in Chicago, Illinois, USA 10 October 2010. 45,000 people registered for this year's event, one of the premier marathons in the world.  EPA/TANNEN MAURY Dostawca: PAP/EPA.W dzisiejszym artykule skupimy się na jednej z najważniejszej części ciała biegacza, mianowicie na stopach. Opiszemy jak świadomie przygotować stopy przed biegiem? Dlaczego warto przed takim wydarzeniem udać się do podologa? Co zrobić, żeby w dniu startu nasze stopy były gotowe pokonać 42 km 195 metrów?.

Do naszych gabinetów podologicznych zgłasza się wielu biegaczy. Coraz większą grupę stanowią osoby świadomie, profilaktycznie dbające o stopy.

Wciąż sporo jest jednak osób narzekających na problemy w obrębie stóp.

Najczęstszymi problemami stóp są

  • Otarcia i bolesne pęcherze, tworzące się najczęściej w wyniku nieprawidłowego nawilżenia skóry,
  • Bolesne odciski i modzele, tworzące się w wyniku istniejących już deformacji kostnych bądź też źle dobranego obuwia,
  • Nadmierna potliwość, predysponująca do rozwoju bakterii i grzybów w obrębie skóry stóp,
  • Problemy z paznokciami (wrastanie paznokci i towarzyszący temu stan zapalny, schodzenie płytki, krwiaki).

Jak w prosty sposób zapobiec pojawieniu się wyżej wymienionych problemów w czasie i po biegu?
W tym celu dobrze jest udać się do doświadczonego podologa w celu eliminacji wszelkich czynników ryzyka. Jak w profesjonalny sposób przygotować nasze stopy przed tak dużym wyzwaniem?

1131Kilka istotnych porad

  • W przypadku występowania nadmiernych zrogowaceń i bolesnych zmian, zaleca się ich fizjologiczne usunięcie za pomocą specjalistycznych narzędzi podologicznych.
  • Paznokcie powinny być obcięte krótko, z zachowaniem prawidłowego kształtu płytki.
  • Przynajmniej na tydzień przed maratonem należy dwa razy dziennie stosować odpowiednio dobrane kremy i pianki nawilżające skórę stóp, w celu uniknięcia otarć i powstania pęcherzy. Przy problemach z nadmierną potliwością warto używać środki regulujące ten proces, zapobiegające namnażaniu się bakterii.
  • W przypadku już istniejących urazów skóry, przed biegiem, w miejsca najbardziej narażone,  dobrze zaaplikować środek na bazie wazeliny i wosków, bądź też przykleić indywidualnie wykonane przez podologa odciążenie.
  • Na chwilę przed maratonem nie należy zapominać oczywiście o rozgrzewce stawów i mięśni stóp, aby uniknąć urazów i towarzyszących im bolesnych stanów zapalnych.

Tak przygotowane stopy będą w stanie przebyć drogę nawet dłuższą, niż 42 km, bez przykrych dla sportowca konsekwencji.