Dzięki uprawianiu różnego rodzaju aktywności fizycznych jesteśmy w stanie utrzymywać nasze ciało w prawidłowej kondycji. Sprawia to, że nie tylko czujemy się lepiej, ale również korzystnie wpływa to na funkcjonowanie całego organizmu. Podczas wykonywania rozmaitych ćwiczeń najczęściej jednak zapominamy o mięśniach stóp. Ćwiczenia, które wpływają na ich wzmocnienie nie wymagają dużego wysiłku, a w rezultacie mogą okazać się bardzo potrzebne.


Solidna podstawa

Aby uzmysłowić sobie, dlaczego warto jest ćwiczyć stopy należy przede wszystkim zdać sobie sprawę z tego, jak ważną część naszego organizmu stanowią i jak ciężką pracę wykonują umożliwiając nam codzienne poruszanie się. Dodatkowo stopy muszą zmagać się z dużymi przeciążeniami, dźwigając całe nasze ciało. Wszystkie te elementy, a także predyspozycje genetyczne, w postaci słabych mięśni i ścięgien mogą doprowadzić do powstawania w ich obrębie różnego rodzaju deformacji. Najczęstszymi są płaskostopie poprzeczne i podłużne oraz koślawość bądź szpotawość, czyli nadmierna rotacja stopy do wewnątrz lub zewnątrz w stawie skokowym. Deformacje te często mają niekorzystny wpływ na funkcjonowanie całego naszego organizmu. Osoba taka może odczuwać np. częstsze bóle kolan bądź kręgosłupa.

Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku są właśnie ćwiczenia. Spowodują one wzmocnienie mięśni i ścięgien, które w rezultacie będą w stanie lepiej utrzymywać struktury kostne i deformacja nie będzie się pogłębiać.

Ćwiczenia znalezione w internecie. Pomagają czy szkodzą?

W Internecie znaleźć można dużo ćwiczeń dotyczących stóp, jednak w momencie kiedy nie będą one dopasowane do nas indywidualnie, możemy nie otrzymać  planowanego efektu, a w ręcz sobie zaszkodzić. Ponieważ każdy z nas jest inny, wymaga innego zestawu ćwiczeń. Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do fizjoterapeuty, który dokładnie nas obejrzy i zaleci ćwiczenia, które na pewno nam pomogą.

Podstawowe, ogólne ćwiczenia:

Gdy trenujemy jakąś dyscyplinę sportową, narażającą nasze stopy na duże przeciążenia ,np. bieganie, warto jest na początku rozgrzać stopy oraz okolice stawu skokowego, co zmniejszy ryzyko kontuzji. Tutaj akurat możemy wykonać kilka ćwiczenia ogólnych takich jak stawanie na palcach i naprzemiennie na piętach, chodzenie na krawędziach, a także wykonując stopą na siedząco  i stojąco ruchy koliste, raz w jedną, raz w drugą stronę.

Natomiast w formie relaksu i masażu stóp możemy zakupić sobie np. tak zwany pediroller, który pozwoli nam na rozciągnięcie ścięgien oraz poprawi ukrwienie stóp, przynosząc im ulgę po całym dniu ciężkiej pracy lub bo treningach.

Przykładowe ćwiczenie przy użyciu pedirollera:

2

1

3

Ta strona została znaleziona dzięki:

  • cwiczenia na stopy
  • ćwiczenia stop
  • cwiczenia na opadajaca stope
  • cwiczebia stop
  • ćwiczenia na cierpnące stopy
  • ćwiczenia na stopy z płaskostopiem poprzecznym